blue game

بلو گیم

blue game

بلو گیم

عوامل خطر اصلی بیماری قلبی (1)

عوامل خطر اصلی بیماری قلبی (1)

اولین قدم برای حفظ سلامتی قلب، داشتن یک ارتباط مناسب و نزدیک با پزشک است، ولی برای ایجاد تغییرات همیشگی نیاز به یادگیری یک سری مطلب هستید. این مطالب شامل بیماری قلبی و نوع رفتارها و شرایطی است که می تواند میزان خطر را در شما افزایش دهد. موضوع مهم قلب شماست و شما در قبال آن مسئول هستید.

مطالب پایین در مورد عوامل خطر بیماری های قلبی است. با فراگیری این مطالب می آموزید که چگونه این عوامل سلامت قلب شما را به خطر می اندازند.








عوامل خطر اصلی بیماری قلبی (1)

اولین قدم برای حفظ سلامتی قلب، داشتن یک ارتباط مناسب و نزدیک با پزشک است، ولی برای ایجاد تغییرات همیشگی نیاز به یادگیری یک سری مطلب هستید. این مطالب شامل بیماری قلبی و نوع رفتارها و شرایطی است که می تواند میزان خطر را در شما افزایش دهد. موضوع مهم قلب شماست و شما در قبال آن مسئول هستید.

مطالب پایین در مورد عوامل خطر بیماری های قلبی است. با فراگیری این مطالب می آموزید که چگونه این عوامل سلامت قلب شما را به خطر می اندازند.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن به عنوان مهمترین عامل خطر شناسایی شده است. زنانی که سیگار می کشند، شش برابر زنانی که سیگار نمی کشند بیشتر به حمله قلبی دچار می شوند و میزان خطر با افزایش تعداد سیگارهایی که روزانه مصرف می کنند افزایش می یابد. سیگار کشیدن خطر سکته مغزی را نیز بالا می برد. اما بیماری قلبی و سکته مغزی تنها عوارض ناشی از سیگار نیستند که سلامتی زنان را تهدید می کنند، بلکه سیگار کشیدن به میزان زیادی شانس سرطان ریه را افزایش می دهد. واقعیت آن است که در حال حاضر میزان مرگ و میر ناشی از سرطان ریه برای زنان بیش از میزان خطر ناشی از سرطان پستان است. سیگار کشیدن همچنین با چند نوع سرطان دیگر از جمله سرطان های دهان، دستگاه ادراری، کلیه و گردن رحم در ارتباط است. سیگار کشیدن همچنین می تواند باعث بیماری های انسدادی ریه شود که شامل برونشیت مزمن و آمفیزم است. دود سیگار در محیط کار یا زندگی می تواند مشکلات زیادی برای سلامتی اشخاص دیگر ایجاد کند.

سیگار کشیدن با هیچ روشی سالم نیست. سیگارهای کم نیکوتین ممکن است احتمال سرطان ریه را تا حدودی کاهش دهند، اما میزان خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیگر بیماری های مرتبط را کاهش نمی دهند. تنها راه سالم و ایمن این است که اصلاً سیگار نکشید.

فشار خون بالا

فشار خون بالا از دیگر عوامل خطر اصلی برای بیماری قلبی، بیماری کلیه و نارسایی احتقانی قلب است. فشار خون بالا همچنین عامل خطر مهمی برای سکته مغزی است. حتی افزایش کم آن عامل خطری برای ابتلا به این بیماری هاست. مطالعه قند و چربی خون افراد در تهران نشان داد که 20 درصد از جمعیت بالای 20 سال بیماری فشار خون دارند. اگر اضافه وزن و یا سابقه فامیلی فشار خون بالا داشته باشید، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی هستید.

فشار خون بالا اغلب به عنوان " قاتل خاموش " نامیده می شود، چون معمولاًعلامتی ندارد. در نتیجه مردم به آن توجه نمی کنند تا اینکه به طور جدی بیمار شوند.

* خبر خوب

شما می توانید کارهایی در جهت کنترل فشار خون یا پیشگیری از افزایش فشار خون خود انجام دهید و در نتیجه از بیماری های تهید کننده سلامتی مصون بمانید. معمولاً فشار خون به صورت دو عدد مثلاً 80/120 عنوان می شود (120 روی 80) و با واحد میلی متر جیوه اندازه گیری می شود. گاهی این اعداد با واحد سانتی متر جیوه بیان می شود و لذا به صورت 8/12 گفته می شود. (12روی 8).

اولین عدد یعنی 12 ، فشار خون سیستولی است و مربوط به لحظه ای است که قلب خون را به داخل عروق پمپاژ می کند. عدد دوم یا فشار خون دیاستولی یعنی 8 ، مربوط به زمان بین ضربانات قلب است.

چون فشار خون افراد در شرایط مختلف متغیر است ، باید قبل از قضاوت در مورد ابتلای فرد به بیماری فشار خون بالا، چندین بار در روزهای مختلف آن را اندازه بگیریم. فشار خون زمانی بالاست که طی چند بار اندازه گیری، مقدار آن بالاتر از سطح طبیعی باشد.

فشار خون شما بر اساس عدد بالاتر از طبیعی در فشار خون سیستولی یا دیاستولی شناخته می شود برای مثال اگر فشار خون سیستولی شما 141 باشد، اما دیاستولی 88 باشد شما فشار خون بالایی دارید.

سیستولی ( ماکزیمم )

دیاستولی ( مینیمم )

طبیعی

کمتر از 120

کمتر از 80

مقادیر مرزی

139 – 120

89 – 80

هیپرتاسیون

140 یا بالاتر

90 یا بالاتر

پیشگیری از نارسایی احتقانی قلب

فشار خون بالا اولین عامل خطر برای نارسایی احتقانی قلب است. نارسایی قلب تهدیدی برای سلامتی فرد است. نارسایی زمانی رخ می دهد که قلب نتواند خون کافی مورد نیاز بدن را پمپ کند. در این مواقع مایع اضافی شروع به نشت کردن در ریه ها کرده و باعث خستگی، ضعف و اشکال در تنفس می شود.

برای پیشگیری از نارسایی احتقانی قلب و سکته مغزی باید فشار خون خود را تا حد کمتر از 90/140 کنترل کنید. اگر فشار خون شما بالاتر از این مقدار است، با پزشک در مورد مصرف دارو یا تغییر آنها و اصلاح شیوه زندگی تان صحبت کنید.

برای پیشگیری از بروز نارسایی احتقانی قلب کنترل وزن بسیار مهم است. حتی اضافه وزن متوسط نیز می تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.

درک خطر

اما اعداد حق مطلب را ادا نمی کنند. برای مثال اگر شما فشار خون بالا دارید، هنوز خطر حمله قلبی و سکته مغزی یا نارسایی قلبی در شما بالاست. اگر فشار خون سیستولی شما (عدد اول) مساوی یا بالاتر از 140 باشد، با وجود طبیعی بودن فشار خون دیاستولی ، احتمال ابتلاای شما به بیماری قلبی یا کلیوی زیاد است.

با شروع سن 55 سالگی احتمال ابتلا به فشار خون بالا در زنان زیاد است. اگر فشار خون سیستولی شما بالا می باشد، نیاز به اقداماتی برای کنترل آن دارید. فشار خون بالا را می توان با اصلاح شیوه زندگی و استفاده از دارو کنترل نمود.

اصلاح شیوه زندگی

اگر فشار خون شما خیلی بالا نیست و اضافه وزن دارید، ممکن است بتوانید با کاهش وزن و تغییر در عادات غذایی تان بطور کامل آن را کاهش دهید. یک رژیم غذایی مخصوص وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا فشار خونتان را کاهش دهید. این رژیم غذایی *DASH ( روشهای غذایی برای جلوگیری از فشار خون بالا ) نام دارد.

این رژیم حاوی مقادیر زیادی مواد گیاهی ولبنیات مانند میوه ، سبزی ، غلات کامل ، حبوبات ، آجیل و سایر دانه های خوراکی و لبنیا ت کم چرب می باشد که حتی بدون کم کردن وزن ، فشار خون بالا را کاهش می دهد. رعایت این رژیم غذایی حداقل برای مدت 10 سال توصیه می شود تا بتواند مؤثر واقع شود. این رژیم سرشار از کلسیم، پتاسیم، منیزیم، پروتئین و فیبر است و میزان کل چربی ، چربی اشباع و کلسترول آن کم است. در ضمن مصرف شیرینی ، گوشت قرمز در آن محدود است.

اگر این رژیم را رعایت کنید و همچنین به مقدار کم سدیم مصرف کنید، می توانید فشار خون خود را بیشتر کاهش دهید. سدیم ماده ای است که در مقدار فشار خون موثر است. سدیم عنصر اصلی نمک بوده و در بسیاری از غذاهای آماده مثل سوپ ها، نان و کراکر وجود دارد.

دریافت دارو

اگر علی رغم اصلاح شیوه زندگی، فشار خون شما بالا بود، ممکن است دارو تجویز شود. اصلاح روش زندگی به عملکرد موثرتر دارو کمک می کند. در حقیقت اگر در اصلاح رفتارهای روزانه تان موفق شوید، ممکن است بتوانید میزان مصرف دارو را کاهش دهید. مصرف دارو برای پایین آوردن فشار خون احتمال سکته مغزی، حمله قلبی، نارسایی احتقانی قلب و بیماری کلیوی را در شما کاهش می دهد. اگر با مصرف یک دارو دچار عوارض جانبی نامطلوب آن شدید، از پزشک بخواهید مقدار مصرف یا نوع دارو را تغییر دهد.

* یاد آوری:

حتماً بایستی داروها را طبق آنچه پزشک تجویز می کند، مصرف کنید. قبل از ترک مطب پزشک باید مطمئن شوید دستورات دارویی او را دقیقاً متوجه شده اید یا خیر.

سکته مغزی: علائم خطر را بدانید

سکته مغزی یک اورژانس پزشکی است و اگر فردی دچار سکته مغزی شد، لازم است وی را هر چه سریعتر به بیمارستان برسانید. برای تشخیص سکته مغزی لازم است با علایم آن آشنا باشید. شروع درمان در طی 60 دقیقه اول می تواند از بروز ناتوانی های بعدی پیشگیری کند.

علائم اصلی سکته مغزی :

1- بی حسی یا ضعف ناگهانی صورت، بازو، ران بخصوص اگر یکطرفه باشد.

2- گیجی ناگهانی، مشکل در تکلم یا درک صحبت

3- اشکال ناگهانی در بینایی یک یا هر دو چشم

4- اشکال ناگهانی در راه رفتن ، احساس گیجی، از دست دادن تعادل بدن

5- سردرد شدید ناگهانی بدون علت

در صورت بروز این علایم به سرعت به اورژانس اطلاع دهید.

* Dietary Approaches to Stop Hypertension

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد