blue game

بلو گیم

blue game

بلو گیم

دندان های کوچک، اما مهم

دندان های کوچک، اما مهم

دندان های کودک

مطالعات نشان داده است، اگر در دوران کودکی دچار پوسیدگی دندان‌ شویم، با وجود این که در آن زمان دارای دندان های شیری هستیم، به احتمال زیاد در دندان‌های دائمی خود نیز دچار پوسیدگی و خرابی خواهیم شد.

دندان های کوچک، اما مهم

دندان های کودک

مطالعات نشان داده است، اگر در دوران کودکی دچار پوسیدگی دندان‌ شویم، با وجود این که در آن زمان دارای دندان های شیری هستیم، به احتمال زیاد در دندان‌های دائمی خود نیز دچار پوسیدگی و خرابی خواهیم شد.

دندان‌های سالم، حدود 6 سالگی شروع به رویش می ‌کنند، پس باید در دوران کودکی به فرزندان خود نگهداری از دندان ها را آموزش دهیم. نخوردن شیرینی و شکلات هنگام خواب یا پس از مسواک زدن، از جمله این آموزش‌هاست. بسیاری از خانواده ها با مسواک زدن فرزندانشان مشکل دارند، در صورتی که اگر این آموزش به طور صحیح و به موقع داده شود، کودکان مسواک زدن را بسیار دوست خواهند داشت.

یکی از والدین می ‌گوید:"من تمام سعی‌ام را کرده‌ام، اما دخترم تمایلی به مسواک زدن نداشته و به محض این که مسواک را وارد دهان خود می‌ کند، با کشیدن روی دندان های جلویی فریاد می ‌زند تمام شد و از دستشویی بیرون می ‌آید."

تحقیقات نشان داده است، درصد زیادی از کودکان 5 ساله حداقل یک دندان پوسیده دارند. باید مسواک زدن جدی گرفته شود، اما آموزش آن نیز باید با رعایت نکاتی انجام شود:

با حوصله باشید

وقتی مسواک زدن را به کودک آموزش می ‌دهید، انتظار نداشته باشید مانند بزرگسالان 2 بار در روز و هر بار 2 دقیقه مسواک بزند. 2دقیقه برای کودکان زمان زیادی است. کودکان 2 ساله همین که مسواک را در دست بگیرند و به دندان‌ها بمالند، آغاز خوبی است.

کودک را مجبور به مسواک زدن نکنید

توجه داشته باشید هر کاری که با اجبار همراه باشد، به شکست می انجامد. ممکن است کودکان مدتی به اجبار شما مسواک بزنند، اما پس از آنکه بزرگ تر شدن، علاقه‌ای به این کار نداشته باشند و آن را انجام ندهند.

درباره فواید مسواک زدن برایش توضیح دهید

اگر در سنی هستند که متوجه توضیحات شما می‌ شوند، برایشان توضیح دهید که باکتری‌هایی که در قند، مواد غذایی و نوشیدنی وجود دارند، دشمن دندان‌ها هستند و اسیدی تولید می‌ کنند که موجب پوسیدگی دندان‌ها می ‌شود، اما میزان این پوسیدگی نیز که ممکن است با درد همراه باشد، به مدت زمان ماندن آنها در دهان بستگی دارد.

بعد از خوردن غذا، هر چه سریع‌تر مسواک بزنید، بهتر است.

بگذارید خودش مسواک بزند

کودکان علاقه زیادی به استقلال در کارها دارند و اگر شما برایشان مسواک بزنید، تمایلی به این کار نخواهند داشت. مسواک زدن را به آنها نشان دهید و بگذارید خودشان این کار را انجام دهند البته موقع مسواک زدن حضور داشته باشید، تا مشکلی پیش نیاید.

مسواکشان را عوض کنید در صورت امکان، هر ماه یک بار این کار را انجام دهید، زیرا کودکان به چیزهای تازه علاقه دارند و مسواک تازه نیز انگیزه‌ای برایشان ایجاد خواهد کرد تا بیشتر مسواک بزنند.

در مسواک از رنگ‌های روشن استفاده کنید. وقتی قصد خرید مسواک دارید، رنگ‌های روشن را انتخاب کنید. اگر کودک قادر به انتخاب است، این انتخاب را به خودش واگذار کنید، تا دلبستگی بیشتری به مسواک زدن پیدا کند.

از 2سالگی، خمیر دندان بزرگسالان را استفاده کنید. یکی از متخصصان می ‌گوید:"کودکان زیر 2سال نمی‌ توانند درست مسواک بزنند و ممکن است مقداری از خمیر دندان را بخورند، پس باید خمیر دندان مخصوص کودکان با فلوراید اندک داشته باشند، اما پس از 2سال می ‌توانند از خمیر دندان بزرگسالان استفاده کنند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد